Wanneer je als financiële dienstverlener dagelijks duizenden klantinteracties verwerkt, wil je vooral dat het goed, snel en veilig gebeurt. Qander, gespecialiseerd in consumentenkredieten, koos daarom bewust voor het communicatieplatform Flowize van AddComm. “We wilden meer grip op onze klantcommunicatie én ruimte om processen slim te automatiseren,” vertelt Rob van Eerd, Functioneel Applicatiebeheerder en Software Architect bij Qander.
De samenwerking tussen Qander en AddComm gaat al meer dan twintig jaar terug. Waar AddComm aanvankelijk alleen de print- en verzendservices verzorgde, is de dienstverlening in de loop der jaren meegegroeid met de digitale ambities van Qander. Inmiddels is het merendeel van de klantcommunicatie geautomatiseerd via het low-code klantcommunicatieplatform Flowize. Met slimme workflows zijn alle stappen in het klantproces nu geborgd – van offerte tot en met het digitaal ondertekenen van het contract. Dit zorgt niet alleen voor een efficiënter proces, maar ook voor minder fouten en meer controle.
Naast het optimaliseren van hun klantcommunicatie speelt Flowize ook een belangrijke rol in het automatiseren van de interne processen. Rob van Eerd heeft zelf veel ervaring met procesautomatisering. Hij ziet Flowize echt als een platform om processen slim in te richten. “We hebben bijvoorbeeld een website gebouwd voor onze businesspartners, waarmee ze via Flowize realtime rentepercentages kunnen opvragen.”
De keuze om alles via Flowize te laten verlopen was bewust, vertelt hij. “Ons team is te klein om meerdere tools goed te beheren. Flowize is gebruiksvriendelijk en heeft een minder steile leercurve dan andere platforms. Daardoor kunnen we sneller schakelen, zonder afhankelijk te zijn van externe ontwikkelaars.”
Rob is niet iemand die zomaar een oplossing omarmt. Hij kijkt scherp naar wat er nog beter kan en draagt regelmatig nieuwe feature requests aan. Wat hem bevalt aan de samenwerking met AddComm? “Mijn feedback wordt echt serieus genomen. Ze waarderen mijn input en pakken issues snel op. Dat is voor mij essentieel.” Ook de menselijke kant speelt daarin mee, aldus Rob. “Waar ik bij andere leveranciers vaak op een muur stuit, merk ik bij AddComm juist korte lijnen en bereidheid om te luisteren. Zelfs als ik kritisch ben.”
Meer grip op klantcommunicatie én veiligheid De overstap van oude tooling naar Flowize gebeurde gefaseerd, samen met AddComm. Inmiddels is Qander bezig met het uitfaseren van alle legacy-systemen en wordt hun software steeds verder voorbereid op de toekomst. Veiligheid en controle zijn voor Rob een essentieel onderdeel van deze nieuwe werkwijze. “We hebben in Flowize ingebouwd dat processen automatisch pauzeren als er een fout in de flow gedetecteerd wordt. Vroeger moesten we dat achteraf handmatig corrigeren. Inmiddels worden de gebruikers – voordat klanten er hinder van ondervinden – direct geïnformeerd dat er iets fout dreigt te gaan in het proces en hoeven wij vanuit ons team steeds minder vaak in te grijpen.”
De ervaringen met Flowize zijn zo positief dat Qander nu ook andere entiteiten binnen de moedermaatschappij wil aansluiten. “We willen het platform naar een hoger niveau tillen en binnen de hele groep gebruiken,” aldus Rob. “We staan eigenlijk pas aan het begin van wat Flowize kan betekenen voor onze organisatie.”
Wil je net als Qander meer grip, snelheid en schaalbaarheid in je klantcommunicatie én je bedrijfsprocessen? Ontdek wat Flowize voor jouw organisatie kan doen.