17 mei 2024. Een uur of zes in de ochtend. De wekker van mijn partner Hans gaat. Ik draai me nog eens lekker om, want ik hoef er pas over een uur uit. Bijna Pinksterweekend, een weekend vol leuke plannen!
Ik hoor Hans iets naast me mompelen en vraag me lichtelijk geïrriteerd af waarom hij me wakker maakt. Zijn volgende woorden zorgen ervoor dat ik recht overeind in mijn bed zit: “Arne heeft me twee keer gebeld, ik denk dat er iets mis is.”
Ik pak snel mijn telefoon. Twaalf gemiste oproepen van Arne, mijn broer en medeaandeelhouder van ons prachtige bedrijf. Het eerste wat op dat moment door je hoofd schiet is je familie. Shit wat is er aan de hand? Ik bel Arne direct terug en het enige wat hij zegt is: “Ik denk dat we gehackt zijn.”
Wat volgde was een periode die ik nooit voor mogelijk had gehouden. Een platgelegde IT-omgeving, klanten waarvoor wij geen productie konden draaien, een ransom note van hackers, gestolen data, crisisteams, onderhandelingen, Bitcoins, De Autoriteit Persoonsgegevens en aandacht van de pers. Het leek alsof alles tegelijkertijd gebeurde. Wat een rollercoaster!
Maar in moeilijke tijden gebeuren er ook vaak veel mooie dingen: Het team van AddComm stond op als nooit tevoren. Van productiemedewerkers tot accountmanagers, van supportmedewerkers tot customer service specialisten, van implementatie consultants tot administratief medewerkers, van ict-ers en developers tot HR. Iedereen stond er! Iedereen wilde helpen. Het liefst dag en nacht. Zelfs oud-collega’s namen verlof op bij hun huidige werkgever om AddComm weer up and running te krijgen. Externe experts, leveranciers en concullega’s boden de helpende hand.
Het kantoor werd omgetoverd in een commandocentrum en behangen met actielijsten en overzichten. Er werd van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat keihard gewerkt om klanten weer aan te sluiten. Met vallen en opstaan, dat wel, maar met succes! Binnen een paar dagen sloten we de eerste klanten weer aan en legden we een nieuw fundament voor de toekomst.
Zonder de hulp van al deze fantastische (oud)collega’s en iedereen die ons verder geholpen heeft hadden we het niet gered. Oprecht dank jullie wel!
Geduld en vertrouwen in tijden van crisis
Ontzettend dankbaar ben ik ook voor onze klanten. Ondanks dat zij de dupe waren van deze crisis, toonden ze geduld, vertrouwen en partnerschap. De kritische gesprekken die we voerden en de samenwerking die hieruit voortkwam, hebben niet alleen onze dienstverlening hersteld, maar ook onze gezamenlijke veerkracht vergroot. We werken nu samen om de cybersecurity in de keten te verbeteren.
Van crisis naar toekomst: Een nieuw fundament
Mijn persoonlijke missie? Eind 2025 kunnen zeggen: "De hack is het beste wat AddComm is overkomen". En dat klinkt misschien raar. Maar de hack markeert een nieuw hoofdstuk voor onze organisatie, waarbij we kritisch hebben gekeken naar de strategie, versterkingen hebben toegevoegd en verbeteringen hebben doorgevoerd. Een nieuw hoofdstuk waarin we een negatieve ervaring omzetten in kennis, waarmee we onze klanten optimaal beschermen en andere bedrijven helpen zich beter te weren tegen cyberaanvallen. Want cyberdreigingen zullen alleen maar toenemen.
Waar het echt om draait
En hoe zwaar deze periode ook was, het heeft me opnieuw doen beseffen waar het echt om draait. Niet werk, niet groei, maar je gezondheid, je familie, je vrienden. De mensen die dicht bij je staan. Toen ik die ochtend Arne terugbelde, was mijn grootste angst dat er iets met mijn dierbaren was gebeurd.
Helaas heeft een aantal mensen die dicht bij mij staan dit jaar van dichtbij moeten meemaken hoe kwetsbaar het leven is. Zij verloren hun partner, hun vader, hun moeder of kregen zelf zwaar nieuws over hun gezondheid. Het heeft me geleerd hoe belangrijk het is om stil te staan bij wat je hebt en om te genieten van de momenten met de mensen die je lief zijn.
dankbaar ben ik ook voor onze klanten. Ondanks dat zij de dupe waren van deze crisis, toonden ze geduld, vertrouwen en partnerschap. De kritische gesprekken die we voerden en de samenwerking die hieruit voortkwam, hebben niet alleen onze dienstverlening hersteld, maar ook onze gezamenlijke veerkracht vergroot. We werken nu samen om de cybersecurity in de keten te verbeteren.
Geniet van wat je hebt
Wat ik aan iedereen wil meegeven: werk is belangrijk, maar jouw geluk en gezondheid zijn nóg belangrijker. Haal uit het leven wat erin zit! Houd de mensen van wie je houdt dicht bij je en creëer samen mooie momenten. Ik wens iedereen een fantastisch 2025 – zowel zakelijk als privé. Wat ga jij doen om van 2025 jouw beste jaar te maken?
Hartelijke groet,
Leonie van der Veen